tirsdag den 24. marts 2009

Nyt fra San Francisco

Så er der nyt igen fra mig i San Francisco, en by der næsten er i meget tæt konkurrence med New York (og Paris) om at være yndlingsby! Selvom jeg også savner København! Okay, New York, Paris, København og San Francisco er min top 4! (nævnt i vilkårlig rækkefølge!)

Foran City Hall

I går var vi i Golden Gate Park. En utrolig dejlig kæmpe stor park (større end central park) med botanisk have, blomster konservatorie, japansk te have, De young kunstmuseum (der går turen til på fredag!) og California Academy of Sciences, som vi altså besøgte i går.
Jaah her er palmerJapanese Tea Garden


"The Jewel of the Crown" af San Francisco's museer, åbnet i efteråret 2008 og akvarium, naturhistorisk museum, indendørs regnskov m.m. i et! Og miljøvenligt! Der var mange mennesker, men jeg nød især udstillingen om global opvarmning, et emne som jeg selvfølgelig har hørt masser om i skolen og medierne men denne udstilling var alligevel oplysende og god og forståelig for både børn og voksne. Taget på bygningen er fyldt med græs og solceller og herfra har man en god udsigt som I kan se på billedet:




Fandt lige det her billeder så I kan se Cal Academy 's tag fra oven

En lille opsang fra udstillingen som jeg synes er værd at dele

Efter vores besøg på Cal Academy besluttede vi os for at gå den lange tur gennem parken ud til stranden! Vejret var og er stadig pragtfuldt og I kan tro det var skønt at se stranden om end det blæste utrolig meget! Det er ikke en strand hvr man bader, men der var surfere og det var rart at gå end tur langs vandet og indånde frisk havluft.



Ja I kan se det blæste en hel del!

Der var masser af opskyllede vandmænd:(


Efter lidt tid ved stranden tog vi en bussen tilbage til Haight Ashbury (kvarteret der ligger op til Golden Gate Park). Den offentlige transport her er forresten fantastisk. Masser af busser, metro og cable cars gør det så nemt at færdes rundt i byen. Og det er meget miljøvenligt det hele! Nå, men Haight Ashbury er altså fantastisk. Super fede butikker og en dejlig atmosfære, folk er super cool, og det er bare et så hyggeligt kvarter! Som I kan forestille jer fik jeg shoppet: to tasker, en cheap monday t-shirt (ja de elsker også det svenske mærke og har masser af det her i SF købte også en anden cheap monday t-shirt i Hayes Valley den anden dag) og en super sød kjole. I skal nok få billeder ved lejlighed.
Billeder fra Haight Ashbury


Om aftenen spiste vi thaimad på en god restaurant tæt på vores hotel og Tine og jeg fandt et Wahlgrens Pharmacy og købte aftersun og sunblock til vores dejlige solbrændte ansigter.

I dag har vi været i Berkeley og vi var så heldige at ankomme til informationscenteret 5 min før en stor rundvisning skulle begynde (kl. 10, vi var tidligt oppe) Det var rigtig spændende at blive vist rundt på campus selvom der ikke var mange studerende, det er jo spring break. Berkeley er et virkelig smukt universitet og havde jeg de 40.000$ om året det koster at studere (og bo) ved Berkeley universitet ville jeg pakke mine ting og flytte hertil uden at blinke. Byen Berkeley er så utrolig hyggelig med lækre cafeer, antikke boghandlere og masser af fede vintageshops og folk er så afslappede og spændende. Det hjalp så også på det hele at vejret var fantastisk og hele oplevelsen var dermed endnu smukkere. Vores rundviser var forresten rigtig god og fortalte masser om universitets historie og alt den historiske aktivisme der har fundet sted og stadig finder sted blandt de studerende. Jeg købte forresten en berkeley t-shirt:)


University of California, Berkeley


Da vi kom tilbage til San Francisco besluttede vi os for at tage til Chinatown, efter sigende den største Chinatown i USA. Det var nu meget sjovt, det er masser af butikker med en masse kinesiske småting og souvenirs. Vi fandt et kinesisk bageri og købte nogle specialiteter og satte os ned i en lille have for at smage på dem. Hmm jeg kan nu bedre lide cookies og chokoladekage men det var da sjovt at prøve.

Porten til Chinatown, SFParken vi sad i og nød vores kinesiske kager, Transamerican Pyramid i baggrunden.

I aften står den på afslapning, vi bestiller noget mad fra Mels Diner som er naboen til hotellet og har en roomservice for hotellets gæster.

Jeg er forresten allerede halvvejs i "Twilight" som jeg købte i JFK på vej til SF. Ej hvor er den god den bog og helt igennem fængende. Det er en meget anmelderrost bog om en teenager, Bella, der bliver forelsket i Edward, en ung vampyr. Lad vær med at dømme, læs bogen så forstår i min fascination.;)

I morgen skal vi på San Francisco Museum og Modern Art og så må vi se hvad dagen ellers bringer,,,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar